Álmodtam egy világot magamnak...

...itt állok a kapui előtt. Adj erőt, hogy be tudjak lépni, van hitem a magas falak előtt.

"Azt mondják, hősök vagytok, vér a vérért..."

2011. október 23. 20:50 - Mogyee

1956. Október 23.  

Minden évben szívügyemnek tekintettem ezt a dátumot, eddig is. Minden évben megemlékeztem a hősökről egy meggyújtott gyertyával, elmondtam az emlékükért egy imát, és hálás szívvel gondoltam az áldozatukra, ami megindította az országot azon az úton, hogy én ma szabad lehetek. Úgy hiszem, minden évben méltón megemlékeztem a szabadság hőseiről.

De ez az év kicsit más volt. Semmi extra - a szokásos szertartás. Gyertyát meggyújt, imát elmond, emlékezzünk videó felvételekkel, és képekkel... és akkor beütött. Az egyik képen egy sírhalom volt, a fejfán mindössze ennyi állt "fiú, kb 16 éves".

Lesokkolva ültem a számítógép előtt, ahogy mindez eljutott az agyamig. 16 éves. 16 éves fiatal. 16 éves fiú. 16 éves barát, szerelmes tinédzser, diák, tele álmokkal, reményekkel, tervekkel... 16 éves. Pont, mint én. És 16 évesen nem az volt a legnagyobb problémája, hogy holnap milyen dolgozatot írjanak, vagy hogy milyen ruha lenne a megfelelő a másnapra... hanem fegyvert ragadott, kiment az utcára, és harcolt mindazért, amiben hitt. Harcolt a szabadságért, harcolt a hazájáért... és elesett. 16 évesen elvérzett az utca kövezetén.

Végigfutott a hátamon a hideg, ahogy beleképzeltem magam a helyzetébe. Képzeljük el mind. Egy saját kis iromány következik, nem nagy cucc. Ne irodalmi szemmel nézzétek... inkább a hangulatot próbáltam átadni, és amit éreztem, amikor rádöbbentem. Amit ők érezhettek... hogy miért is ekkora hősök. Olvassátok el, és gondolkozzatok el. Ha mindezt éreznétek... védenétek a hazát? Harcolnátok akkor is, ha félnétek?

"Ott állok, 16 évesen az utcán. A talpam alatt véres a kő. A kezemben ott feszül a fegyver. Hideg a fémje, nagyon hideg, szinte égeti a kezem... életeket oltottak ki vele, talán egyet, talán százat, talán én magam is öltem. Nem akarom tudni... megsárgult falevelek az utca szélén. Fél órával ezelőtt még kiáltások... most csend. Iszonyatos, nehéz csend. A levegőt szinte harapni lehet. A csendben még a szívem dübörgése is orkánerejűnek hat. Egész testemben remegek. Az egyik legjobb barátom holttestét ássák el épp mögöttem. Nem akarok hátranézni, nem bírok hátranézni... az arcomon ömlenek a könnyek. Aztán bekövetkezik a legrosszabb. Először csak halk rázkódást érzek. Az utca köve finoman morajlik, az ablaküvegek megremegnek a keretben. Ijesztő a csend, amiben egyre hangosabb a dübörgés. Valaki rémülten suttog. Nem kell mondania, én is tudom. Jönnek. Remeg a kezem, alig bírja el a géppuskát. Remeg a lábam, mindjárt összeesek. Hányingerem van. Remeg az egész utca, és a szívem jegesen facsarodik össze. Félek. Valaki megszorítja a vállam, és egy Molotov-koktélt nyom a kezembe. Majdnem elejtem. Félek. Nagyon félek. Mindenki készenlétben áll. A tank már az utcában jár, ha kicsit kinézek, látom a csövét is. A kövek beleremegnek az iszonyatos súlyába. A szívem mindjárt kiszakad a mellkasomból. Csak a tank hallatszik, de az kérlelhetetlenül közeledik. Rápillantok egy társamra. 20 év körüli srác. Arca és kabátja véres. A szemén látom, hogy fél. De mosolyog. Karjára mutat - ott a lyukas zászlós karszalag. A három szín soha nem tapasztalt erőt tölt belém. Rám kacsint és tátog. Először nem értem. Aztán lassan felfogom, és én is vele tátogom. Meggyújtom a ruha anyagát, kénes illat száll fel. Egy intésre mindannyian mozdulunk. Még akkor is ez az egy mondat jár a fejemben, amikor már eldobtam a lángoló üvegcsét, és kibiztosítom a fegyvert. Már nem félek. Csak üvöltök. A szabadságért, ruszkik haza!"

 

Tamási Lajos - Piros a vér a pesti utcán

Megyünk, valami láthatatlan
áramlás szívünket befutja,
akadozva száll még az ének,
de már mienk a pesti utca.

Nincs más teendo: ez maradt,
csak ez maradt már menedékül,
valami szálló ragyogás kél,
valami szent lobogás készül.

Zászlóink föl, ujjongva csapnak,
kiborulnak a széles útra,
selyem-színei kidagadnak:
ismét mienk a pesti utca!

Ismét mienk a bátor ének,
parancsolatlan tiszta szívvel,
s a fegyverek szemünkbe néznek:
kire lövetsz, belügyminiszter?

Piros a vér a pesti utcán,
munkások, ifjak vére ez,
piros a vér a pesti utcán,
belügyminiszter, kit lövetsz?

Kire lövettek összebújva
ti, megbukott miniszterek?
Sem az ÁVH, sem a tankok
titeket meg nem mentenek.

S a nép nevében, aki fegyvert
vertél szívünkre, merre futsz,
véres volt a kezed már régen
Gero Erno, csak ölni tudsz?

? Piros a vér a pesti utcán.
Eso esik és elveri,
mossa a vért, de megmaradnak
a pesti utca kövein.
Piros a vér a pesti utcán,
munkások ? ifjak vére folyt,
- a háromszín-lobogók mellé
tegyetek ki gyászlobogót.

A háromszín-lobogók mellé
tegyetek három esküvést:
sírásból egynek tiszta könnyet,
s a zsarnokság gyulöletét,

s fogadalmat: te kicsi ország,
el ne felejtse, aki él.
hogy úgy született a szabadság
hogy pesti utcán hullt a vér.

 

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mogyeee.blog.hu/api/trackback/id/tr303324872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carlota 2011.10.23. 21:59:41

Érdekes egybeesés, hogy én a mai fiatalokról írtam nemrég. Remélem egyszer megértik majd ők is,"hogy úgy született a szabadság, hogy pesti utcán hullt a vér."

Xinaf · http://publikal.blog.hu/ 2011.10.24. 21:09:26

@Carlota:
Miért, mi értjük? Bár mindannyiunknak van panaszunk az életünkre, de régebbi korokhoz képest nekünk az élet a seggünket is kinyalta! Rólunk picit inkább Márai vers részlete illik:
"Remegve, mert végkép nem értik ők,
Akik örökségbe kapták:
Ilyen nagy dolog a szabadság?"
Félre ne értsetek, ma is vannak valóban súlyos és komoly gondok. De egyelőre senkinek nem kell meghalnia azért, amiben hisz:) Ma inkább pszichológiai a terror.

Mogyee 2011.10.27. 01:18:52

Mindkettőtöknek igaza van =)

@Carlota: egyszer biztosan. vagy ha mégsem, akkor rajtunk a sor, hogy egy olyan generációt neveljünk ki, akinek még számít valamit a történelem és annak hőseinek tisztelete.

@Xinaf: szerintem Carlota arra gondolt, hogy a mai tinik még csak azt sem értik meg, hogy mennyi ember életét követelte a forradalom, és ebben igazat adok neki. De neked meg abban, hogy fogalmunk sincs, mit éreztek, miket gondoltak, csak tapogatózunk korabeli képek, filmek és naplóbejegyzések alapján... amit én leírtam, az i csupán fikció, és így képzeltem el, megint másvalaki máshogyan. De - és ebben is egyetértünk - adjunk hálát azért, hogy nem kell meghalnunk a hitünkért (nem csak vallási értelemben). A Márai verset meg nagyon szeretem, de ezt most ideillőbbnek véltem =)

Carlota 2011.11.23. 21:27:15

@Xinaf: Na igen, Mogyeeenak igaza volt, valóban arra gondoltam, hogy a mai tinik még azt sem értik, mennyi ember életét követelte a forradalom.
És természetesen neked is igazad volt, hogy valahol mi sem értjük meg teljesen. Ugyanakkor nem becsülhetjük le a pszichológiai terrort sem. Nem hiszem, hogy különbséget lehet tenni melyik a kevésbé rossz. Más.
süti beállítások módosítása